Vems ärenden går Fria Handlare?
Det var dags i dag att få livsmedelsaffärens almanacka för 2007. (Hoppsan, så fort det har gått, det här nya millenniet!) Det är en väggalmanacka som kallas Familjekalendern och avsikten är väl att få kunderna att sätta upp den i köket och inspireras av matbilder och recept. Jag hajade till lite när jag såg att det varje månad också ges förslag på ett vin som recenseras och har en egen ruta. Vems ärenden går Vivo och Favör, som den här almanackan är utgiven av? Systembolagets, men de behöver ingen draghjälp vad jag förstår. Vem skriver och vem väljer ut vinet till familjen? Och varför vin som är en vara som inte ens finns i svenska matvaruaffärer? Är det någon slags extra service som handlarna har tänkt sig för att hjälpa det stackars handlingsförlamade folket att inte glömma gå till systemet och köpa vin till middagen?
Det blev många frågetecken för mig. Till slut surnade jag till också. En Familjekalender! Vad har vinreklam i den att göra? Citat: Vinet är gyllengult och har en intensiv doft med toner av vanilj. Smaken är fyllig och frisk, med tydliga inslag av smörkola och tropiska frukter. Slut citat.
Alltså det gamla vanliga lummiga snacket om vinets smak. Är det snömoset vad en stackars jäktad familj ska läsa i köket medan det lagas köttbullar eller isterband eller vad är meningen? Hela grejen känns fel och onödig och jag väljer att inte ha den almanackan uppe på väggen. Varför tror matvaruhandlare att de ska göra reklam och varudeklarationer för alkohol? Nu har även gamla hederliga Ica-kuriren börjat med förslag på vin i anslutning till sina recept. Jag förstår inte riktigt trenden. Att vinproducenter och Systemet har fått fritt fram för reklam om alkohol är väl en sak, men alla tidningar och skrifter behöver inte hänga på och "serva" läsekretsen med allehanda förslag på viner till vardags. Förresten vilket vin passar bäst till blodpudding?
Det blev många frågetecken för mig. Till slut surnade jag till också. En Familjekalender! Vad har vinreklam i den att göra? Citat: Vinet är gyllengult och har en intensiv doft med toner av vanilj. Smaken är fyllig och frisk, med tydliga inslag av smörkola och tropiska frukter. Slut citat.
Alltså det gamla vanliga lummiga snacket om vinets smak. Är det snömoset vad en stackars jäktad familj ska läsa i köket medan det lagas köttbullar eller isterband eller vad är meningen? Hela grejen känns fel och onödig och jag väljer att inte ha den almanackan uppe på väggen. Varför tror matvaruhandlare att de ska göra reklam och varudeklarationer för alkohol? Nu har även gamla hederliga Ica-kuriren börjat med förslag på vin i anslutning till sina recept. Jag förstår inte riktigt trenden. Att vinproducenter och Systemet har fått fritt fram för reklam om alkohol är väl en sak, men alla tidningar och skrifter behöver inte hänga på och "serva" läsekretsen med allehanda förslag på viner till vardags. Förresten vilket vin passar bäst till blodpudding?
Kommentarer
Postat av: Mona
Ja, eller till stuvade makaroner? (Äter man sån´t idag?) Men hittar man inget vin som passar i smaken så kan man välja ett gott, mustigt öl istället. Det finns också många sorter idag. Jag har länge retat mig på att det i de flesta tidningar, även i Bergslagsposten, görs reklam för "lämpligt" vin till matrecepten.
Trackback